تبلیغات
عکسلاگ - عکاسی به زبان ساده - 2

عکاسی به زبان ساده - 2

چهارشنبه 27 بهمن 1389 07:35 ق.ظ

نویسنده : حواترین






در خدمت عزیزان هستیم با دومین بخش از آموزش عکاسی به زبان ساده
در این بخش به مطالب زیر خواهیم پرداخت :

 1- نقش نقطه در کادر
2-نقطه بی تعادلی
3- همجواری دو نقطه



لازم به تذکر است در صورت تمایل در صفحه جداگانه عکسهای جشنواره دوم
را باز کنید تا از مثالهای آن استفاده بفرمایید



کلیک رنجه بفرماییدادامه مطلب ...














1- نقش نقطه در کادر :

نقطه اولین تماس ابزار و سطح است و در عکاسی ابزار در حقیقت نور
 تعریف می شودهرنقطه دارای انرژی خاصی است که آنرادرعکس جاری
 می کندمکان قرار گرفتن آن نیز حس خاصی را به بیننده القا می کند
 مثلا اگر نقطه در مرکز عکس باشد نقش محوری خواهد داشت و اگر در
کناره ها و نزدیک کادرقرار گیرد می تواندتعادل را از بین ببرد توجه داشته
باشید این مسائل مانند نت موسیقی هستند که شما با آموختن آنها
 می توانید نوای خود را بیافرینیدبرای درک مطالب این قسمت می توانید
 عکس
نوشته های یک دختر معمولی2 که در جشنواره دوم به نمایش
درآمد را ملاحظه بفرمایید در این عکس پنجره یک نقطه محسوب می -
شود بنابراین توجه داشته باشید هنگام عکاسی نقاط در مکان مناسبی
 قرار گرفته باشند



2-نقطه بی تعادلی :

نقطه بی تعادلی به قسمتی گفته می شود که معمولا زاید است و
جبرا خود را به چشم تحمیل می کند و گاها از گردش مناسب چشم
جلوگیری می کند این نقاط الزاما باید در عکس حذف شوند
بطور مثال در عکس یادداشتهای دادو دومردی که میان کادر نشسته اند
نقطه بی تعادلی محسوب می شوند که می توان به راحتی آنها را
حذف کرد



3- همجواری دو نقطه :

دو نقطه زمانیکه بصورت همزمان بر روی سطحی قرار گیرند منجربه
حرکت رفت و برگشتی چشم می شوند بطور مثال ما عادت داریم
بروی چهره دونقطه با ارزش یعنی چشمها را ببینیم حال اگر دوچهره
در عکس داشته باشیم این دوباید بصورتی قرار گیرند که از حرکت چشم
جلوگیری نکنند از طرفی یک نقطه قوی در عکسی با این مشخصه
می تواند جبرا نقطه دیگر را به سمت خود معطوف کند پس توجه داشته
باشید آنچه برایتان اهمیت دارد در نقطه طلایی و یا هر نقطه ای
که به نظر خودتان مناسب است قرار دهید تا کشش لازم برای نقطه
 دوم را داشته باشد بعبارتی هر نقطه کششی برای نقطه دوم دارد
وبه زبان ساده تر نقطه با اهمیت خود را در الویت قرار دهید تا نقطه
نقطه دوم را حمایت کند
برای مثال می توان به عکس
هاله افتخاری 2 اشاره کرد که چشمهای کودک
و مادر منجر به برجستگی رابطه بصری بین دو شخصیت (مادروکودک)
شده است نقطه قوی یعنی چشمای کودک (هرچند چندان واضح نیست)
کشش لازم برای چشم مادر که در عکس ملاحظه می فرمایید را دارد
البته لازم به ذکر است که اگر کودک فرضا به دوربین نگاه می کرد ارزش
کار چند برابر می شد












بی نوشت : به زودی با جشنواره آتی در خدمت شما هستیم ...







شادباشیدوسلامت





دیدگاه ها : نظرات