تبلیغات
عکسلاگ - عکاسی به زبان ساده - 1

عکاسی به زبان ساده - 1

شنبه 9 بهمن 1389 07:29 ق.ظ

نویسنده : حواترین
 
              

در خدمت دوستان گرامی هستیم جهت اولین بخش آموزش عکاسی
در این بخش تمام آنچه که در سایتهای گوناگون و کتب مختلف منتشر
شده  را برایتان به زبان بسیار ساده آورده ایم . لازم به ذکر است که
این آموزشها در جهت دوره  سوم عکسلاگ خواهد بود بنابراین
دوستانی که تمایل دارند با قرار آرم عکسلاگ اطلاع رسانی کنند
...
کلیک رنجه بفرمایید روی ادامه مطلب ...







شادباشیدو سلامت


 کادر به لحاظ عمودی و افقی :


کادریک عکس به تنهایی عامل القا کننده حس خاص نیست اما اگر
 حاوی یک سوژه مناسب باشد می تواند برای مخاطب بارمعنایی
را داشته باشدکه مد نظر شما بوده است
در تعاریف گوناگون آمده است که کادر افقی جهت القای حس
 آرامش و سکون و کادر عمودی جهت القای تحرک و پویایی بکار
 می رود بنابر این تعریف تصور بفرمایید در چشم انداز دریاچه
آرامی قرار دارید قوهای سپیدبه آرامی در آب حرکت می کنند
 اطراف دریاچه تعدادی نیمکت خالی وجود دارد یا نهایتا پیرمردی
روی یکی از نیمکت ها نشسته است تمام حس جاری این عکس
 آرامش است و شمابه رعایت کادر افقی برای نشان دادن این
حس
ملزم هستیدبرعکس اگر دریایی طوفانی در مقابل دوربین
شماقرار دارد شما می باید کادر عمودی را انتخاب کنید چراکه
 هدفتان تحرک و پویایی دریاست
برای درک این مقوله دوعکس از یک فضا را در دوکادر عمودی و
افقی آورده ایم با مقایسه این دوعکس به سادگی متوجه منظور
 ماخواهید شد






                                    کادر افقی




 
 
            کادر عمودی




بطوریکه ملاحظه می فرمایید حس جاری در این دوعکس کاملا
 متفاوت است عکس اول به خوبی حس سکون و عکس دوم
حس تحرک را القا می کند 
(عکاس هاله افتخاری)






 2 - خط افق :

خط افق محل جدا شدن زمین و آسمان است نحوه قرار گیری این
خط در عکس تعیین کننده عمق و بعد عکس شماست و از طرفی
تاکید شما را بر سوژه اصلی نشان می دهد اگر هدف شما زمین است
می بایست خط افق در یک سوم بالای کادرتان قرار گیرد و اگر
تاکید شما روی آسمان است زمین یک سوم پایین کادر را دربرمی گیرد
پس به خاطر داشته باشید اگر بطور افقی کادر را به سه قسمت
تقسیم کنیم آنچه که از اهمیت کمتری برخورداراست راباید در یک
سوم قرار دهیم فرقی هم نمی کنند کادرمان عمودی باشد یا افقی
بهرحال آنرا هنگام عکاسی بصورت افقی به سه قسمت تقسیم
می کنیم بنابراین هرگز و هرگز خط افق را نباید از نیمه کادر در نظر
گرفت
(از طرفی اگر دوسوم عکس مارا آسمان نشکیل داده باشد
حس تعادل و گشادگی و اگر دوسوم عکس ما را زمین تشکیل داده
باشد حس سنگینی را به مخاطب القا می کند * )






در این عکس تاکید ما بر زمین است بنابراین آسمان را دریک سوم بالا
قرار دادیم







در این عکس تاکید ما برآسمان است بنابراین زمین را دریک سوم
پایین قرار دادیم
(عکس از خودم)


 
*
ترکیب بندی در عکاسی - هرالد مانته



3- درک سوژه و یکی شدن با آن :

این مبحث براساس تجربیات شخصی خود من است عزیزان
من توجه بفرمایید زمانی که شما در پی عکاسی از یک سوژه
هستید  سعی کنید بطور موثر با سوژه خودتان ارتباط برقرار کنید
حتی اگر سوژه شما بی جان است هم این کار رابکنید باور بفرمایید
زمانی که به سوژه خودتان نزدک می شوید و با او ارتباط برقرار
 می کنید نتیجه بهتری می گیرید در این میان اگر لازم است بنشینید
و عکاسی کنید اگر لازم است بایستید و یا حتی از درخت بالا بروید
اصلا مساله ای نیست ! مهم این است که شما به سوژه خودتان
  از لحاظ فکر نزدیک شوید
شما برای یک عکس خوب باید ارتباط خوبی هم با سوژه تان داشته
باشید حال اگر سوژه شما انسان است که فبها سعی کنید حداقل
نگاه دوستانه ای به او داشته باشید و بگذارید او به شما اعتماد کند
اگر هم امکانش بود با او به گفتگو بنشینید مثل او لباس بپوشید اگر
امکانش هست مثل او حرف بزنید مثلا برای عکاسی از یک کودک
لباسهایی با رنگهای شاد بپوشید همراه کودک شیطنت کنید و
بگذارید اوبه شما اعتماد کند برای عکاسی از کودکان کار سعی کنید
از آنها فال یا آدامسی بخرید با آنها شوخی کنید و اطمینان بدهید
که عکسشان در هیچ نشریه ای منتشر نخواهد شد از طرفی
به هیچ عنوان تحقیر آمیز از آنان عکاسی نکنید متاسف نباشید
چراکه خدای شما خدای اوهم هست پس بهتر است هم خطره
خوشی را در ذهن کودک به جابگذارید و هم عکس زیبایی بگیرید







پی نوشت :
1 - دوستان سوالات خود را می توانند در کامنتها مطرح کنند
2 - عزیزانی که تمایل دارند عکسهای آزمایشی خودشان را
که مربوط به هر قسمت از آموزشهای عکسلاگ است
به ایمیل جشنواره بفرستند
axlog1389@gmail.com






هنرمند باشید و هنرمند بمانید ...







دیدگاه ها : نظرات